Isnin, 23 November 2009

SELINGAN...ASYIK CERITA PASAL DUIT JER!


Semalam..aktiviti riadah kesukaan famili saya, pergi satu famili ke Pasar Warisan Seremban, cari buku-buku terpakai. Istilah "terpakai" mungkin agak jelek bagi sesetengah orang tapi tidak bagi kami. Biasanya kami, termasuk anak-anak saya cuma akan pilih buku-buku yang berkualiti tinggi dan agak mahal di pasaran semasa. Semalam sahaja kami beli dalam 10 naskah dan harga pasaran senaskah paling murah RM14 dan kebanyakkannya berharga RM30 setiap satu. Kami shopping buku yang berharga hampir RM300 dan kami beli cuma RM40...tanpa sebarang koyak (erti kata lain...seperti baru!). Jumlah buku yang kami telah beli selama ini jika mengikut harga pasaran telah pun melebihi 3 ribu ringgit tapi kami baru keluarkan tak sampai RM500. Saya pernah jual buku yang saya beli di sana setinggi RM120 ke pembeli dari Sweeden, sedangkan harga yang saya dapat cuma RM5 di Pasar Warisan...Menarik kan?

Juga di sana terdapat 5 peniaga yang jual duit-duit lama...cuma sesekali je mungkin baru boleh dapat yang "rare"..itu pun terpaksa berebut...siapa dulu dia dapat. Gambar gerai-gerai tu akan saya siarkan pada artikel saya yang akan datang. Untuk makluman, Pasar Warisan ni dibuka setiap hari Ahad dari pukul 7 pagi hingga 1 tengah hari. Tempat yang amat sesuai untuk sesiapa yang tahu menilai sesuatu yang orang lain tak tau...selamat datang !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan