Isnin, 16 November 2009

MALACCA PORTUGUESE COINS - DINHEIRO (B A)


Tak banyak penerangan mengenai coin B A ni. Dipercayai digunakan pada era King Dom Joao III (1521-1557) dan derdapat 2 kategori bagi B A iaitu Soldo B A dan Dinheiro B A.

Koleksi Dinheiro B A yang saya terangkan ini adalah diperbuat daripada timah dan hanya terdapat 4 jenis (daripada timah) sahaja yang pernah dikatalogkan. Sebenarnya terdapat pelbagai varieti coins Dinheiro, cuma usaha untuk dijadikan database yang lengkap masih tidak memadai. Berita penemuan coins Portugis pun makin kerap kita dengar di media.

Di bahagian hadapan terdapat gambar 3 anak panah bersilang dengan 2 "dots/knots" pada bahagian atas. Maksud sebenar huruf B A tidak diketahui atau mungkin bermaksud "Bazarucco" (pasar) untuk kegunaan harian masyarakat awam?

Bahagian belakang terdapat lambang ketenteraan Portugis. Berat antara 2.10 grammes -2.96 grammes dan diameter 17mm-18mm.

Seperti biasa, kalau nak simpan coins ni, tak perlu risau sangat pasal kualiti sebab tak banyak yang betul-betul cantik kerana...faham sendiri je la..coins daripada timah, dah berusia hampir 500 tahun lak tu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan