Isnin, 9 November 2009

SARAWAK 1927 H FIVE CENTS COIN



Banyak artikel yang saya nak terbitkan tapi saya agak sibuk kebelakangan ni, maklumlah..dah dok kampung ni..pasang tunggak pagar dusun la..uruskan kilang mee kuning ni la...dan macam-macam urusan lagi. Dah buat kerja berat-berat..letih sangat la pulak nak buat artikel. Apapun saya akan cuba terbitkan sebanyak yang saya mampu untuk kita terus berkongsi ilmu.

Coin saya yang ni adalah Sarawak 1927 H 5 sen. Potret muka Rajah Charles Vyner Brooke (1917-1946), bahagian tepi "plain", seberat 60 grains atau 3.88 grammes, diemeter 21mm, komposisi adalah dari "Cupro Nickel" (sebab kekurang "silver" selepas perang dunia pertama) dan dikeluarkan sebanyak 600,000 keping.

Harga pasaran untuk yang ni tak le mahal sangat tapi untuk cari yang berkualiti tinggi sudah semakin payah. Yang ni pun saya dah simpan lebih dari 3 tahun...selepas beberapa kali siri "upgrade" baru le sampai ke kualiti yang ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan