Rabu, 10 Februari 2010

DUNIA DENGAN LAMBAKKAN DUIT-DUIT PALSU




Sekarang dah jadi macam satu trend...barangan tiruan atau replika merupakan sebahagian daripada kehidupan harian kita. Penerimaan lambakkan barangan ni bukan je menguntungkan bagi sesetengah pihak tapi bagi kami sebagai coins/banknotes collector, satu tamparan yang amat hebat. Ye la, mana tahan kalau dah terbeli koleksi yang cukup mahal tapi bila tiba ketika, ada lak sahabat lain yang kata "eh..ni coin palsu ni!" Tak ke sakit hati dengan kata-kata macam tu?

Bayangkan bila ada replika yang terlampau high quality, sampai pihak professional pun tertipu, macam mana pula dengan kami? Tentu la lagi mudah terkena ! Sebelum ni, melalui perbincangan saya dengan blogger yang lain, industri replika ni tak salah pun dari segi undang-undang negara pengeluar tersebut. Kena pulak bila tiba time nak jual, seller tu begitu "jujur" declare yang item tu REPLICA. Kat bahagian tertentu coin tu pulak tertera chop "COPY", tapi bagaimana kes macam yang satu ni, saya beli dari seller yang sama untuk dijadikan bahan rujukan, tapi bila sampai kat saya, tak ada pun perkataan "COPY" tu! Maknanya saya sebagai orang kedua, senang-senang je boleh jual balik kat collector lain kata coin saya ni asli. Mahal tu kalau ori sebab coin Sarawak saya ni cuma ada 50 keping je dalam dunia !!!!

Jadinya, sahabat collector yang lain, hati-hati le bila memburu kat luar sana...sedangkan orang pun ada yang palsu, inikan pula collectible items...lagi le berlambak !

6 ulasan:

  1. sifu fazil,coin ni cuma ada 50keping?

    BalasPadam
  2. yup...dalam record cuma ada 50 keping je yg wujud....dalam katalog pun tulis cuma 50 keping je yang direkodkan masih wujud biarpun jumlah dikeluarkan 2,016,000 keping

    BalasPadam
  3. thanks infonya,sifu fazil.kena carik juga coin ni,hehehe

    BalasPadam
  4. yg aku ada ni pun replika...mana mampu nak beli yg ori...itu pun kalau ada. Yg dok ada dipasaran skrg terlalu meragukan

    BalasPadam