Selasa, 5 Januari 2010

THAI SILVER BULLET MONEY



Saya cukup berminat dengan duit yang pelik-pelik, kena pulak dah berusia ratusan tahun. Koleksi saya yang ni antara koleksi luar negara saya yang terawal saya miliki. Jika ada sesiapa yang terjumpa benda ni, kemungkinan besar tak ramai yang tau yang ianya pernah digunakan sebagai duit perantaraan suatu masa dulu di negara jiran kita.

Duit ni digelar "Thai Primitive Money", "Thai Silver Bullet Money" atau masyarakat tempatan menggelarnya "P'ot Duang". Bagi jenis ni, ianya digunakan pada tahun 1782-1868 dan purata ukuran duit ni adalah 19mm x 13mm x 13mm.

Selepas bentuk duit bertukar mengikut duit-duit kolonial, "Thai Silver Bullet Money" ini tidak lagi digunakan sebagai tukaran sebaliknya terus diburu kerana ramai yang percaya ianya ada "ong" dan masih lagi digunakan sebagai tangkal atau "charm" dengan menjadikannya sebagai buah rantai (pendant). "Ong" atau tak, saya tak tahu kerana saya simpan duit ni sebagai salah satu bahan rujukan tambahan dan saya masih lagi memburu beberapa jenis yang amat-amat saya minati. Apa yang saya ada, saya akan kongsi bersama nanti...so..TUNGGUUUUUU...!!

4 ulasan: