Jumaat, 1 Januari 2010

RILEKS JAP...TENANGKAN FIKIRAN



Minggu lepas adalah minggu yang memenatkan bagi kami sekeluarga. Hampir kesemua dari kami demam termasuklah diri saya sendiri. Dalam tengah dok demam tu pulak kambing kami buat hal.. beranak kembar. Apa yang istimewanya kambing beranak kembar? Biasa la tu! Memanggg.. tapi ibu kambing yang seekor ni lahirkan anak untuk biarkan ia mati !

Kejam bukan? Tapi itulah sifat semulajadi haiwan..dia tau anak yang mana yang akan survive dan yang mana yang akan mati. Kembar yang pertama yang agak lincah lebih diutamakan dari yang kedua. Ibu kambing tu sangkakan yang anak dia yang kedua tu tak ada peluang untuk hidup hingga ia biarkan tanpa diberi susu..dibiarkan untuk mati. Kesian kami sekeluarga tengok keadaan tu.

Kesian punya pasal...apa lagi, kami pun mulakan operasi menyelamat. Tangkap ibu kambing dan paksa anak tu menyusu. Dah le satu hal nak menangkap ibu kambing tu, dah dapat tangkap, si anak lak tak mau menyusu. Sayang punya pasal, kami selongkar barang-barang lama cari botol susu anak yang tak pakai...ambik susu tepung anak...tak kira le sesuai ke tidak, terus susukan anak kambing malang tu (sorry, takde gambar tengah susukan..segan). Lepas 2-3 hari dok buat benda yang sama, lincah lak anak kambing tu...semakin sihat. Ibunya pulak terus terima balik anak dia yang seekor tu. Ahhhhh..lega, tak payah lagi jadi bapa angkat. Bertambah lagi pengalaman kami sejak dok jadi warga kampung sejati ni.

Itu le cerita kami...untuk merehatkan minda selepas penat dengan rutin masing-masing...hehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan