Khamis, 21 Januari 2010

MALAYA SINGAPORE STAMPS - 10 CENTS (1948/49-1952)


Mungkin bagi sesetengah pengumpul setem-setem lama, setem saya yang ni tak begitu istimewa kerana harganya agak murah di pasaran. Kalau mengikut katalog Steven Tan, setem ni cuma bernilai 50 sen ~ 60 sen sekeping dan masih mudah untuk dimiliki. Setem ni adalah "definitive series" (King George VI), dengan watermark 'Multi Script CA' dan dikeluarkan oleh De La Rue & Company, London.

Kat sini saya bukannya nak cerita yang harganya tak tinggi, tapi nak kongsi cerita, betapa murahnya harga buruan saya kali ni. Untuk 10 bundles yang saya ada ni, percaya atau tak, saya beli hanya dengan harga USD 0.99 atau RM3.50 dan percaya tak, setiap satu bundle ni ada 100 keping...maknanya kesemua, selonggok ni ada sebanyak seribu keping. Harga pasaran yang murah tu; 50 sen ~ 60 sen sekeping kalau dijumlahkan atau kali seribu maknanya dah RM500 ~ RM600. Misi saya berjaya...berjaya memiliki sesuatu yang bernilai dengan harga yang cukup rendah dan sekarang saya dah ada tambahan lagi seribu keping untuk projek "menyayangi hasil khazanah negara" peringkat sekolah yang masih dalam perancangan..harap-harap semuanya akan berjalan lancar nanti.

Cukup seronok untuk kali ni tapi pemburuan tetap perlu diteruskan dan banyak lagi yang perlu diteroka..moga saya akan terus berjaya.

4 ulasan:

  1. hai,untungnya nasib badan,bleh tolak kat saya sikit...

    BalasPadam
  2. betul-betul untung....murah rezeki.

    BalasPadam
  3. Salam kawan2, saya azli pengumpul setem yang baru nk start. Meh la join kt group FB sy, boleh kite sembang2...:)
    http://www.facebook.com/groups/236929539725032/

    BalasPadam