Ahad, 17 Januari 2010

KOLEKSI LOGAM KUNING 6



Ada sesiapa pernah terfikir tak dari mana datangnya logo Bank Negara yang ada kat belakang setiap duit kertas negara kita yang gambar kijang tu? Hari-hari dok pakai duit tapi hampir tak perasan pasal logo tu. Sebenarnya dah lama sesangat saya nak menjejak asal logo ni, bila dah tau datang dari mana, mula le membuak-buak minat untuk memiliki apa yang saya rasa antara khazanah yang cukup bermakna. Sepuluh tahun dok buru kijang mas ni, baru sekarang ni dia menyerah diri.

Koleksi logam kuning kali ni adalah dari Kerajaan Kesultanan Kelantan dan mula dikeluarkan antara hujung kurun ke-16 hingga ke-18. Dikenali sebagai emas KUPANG dan diguna pakai di kerajaan Kelantan-Patani. Terdapat banyak siri..macam-macam jenis kijang, kijang menghadap ke kanan, menghadap ke kiri, ada yang ekor dok ke atas, yang dok ke bawah pun ada gak, cuma yang tu lagi "rare".. yang takdak ekor saya tak jumpa lagi.

Koleksi saya yang ni cuma baru permulaan untuk siri Kupang, banyak lagi kijang yang nak saya buru, cuma ianya liar sangat, susahhhhhhh nak dapat!

Siri saya adalah SS 57 mengikut buku Saran Singh. Bahagian hadapan gambar kijang, ekor menghala ke atas dan terdapat bulat di penghujung ekor. Kat bahagian belakang pula terdapat perkataan Arab "Al Adil", seberat 9 grains atau 0.58 grammes, diameter 10mm dan diperbuat daripada emas.

Kalau sesiapa ada lebihan kijang ni dan tak berminat lagi nak bela habaq kat saya yek.... saya dengan rela hati nak bela..nak buat kawan kat yang satu ni...kesian dia..huhu.

4 ulasan:

  1. tahniah fazil. hang dah dapat sekot kijang tu..aku bila la nak dapat pun tak tau lagi..dapat tgk gambar je lah kot..huhuhuhu

    BalasPadam
  2. nak cari lagi beberapa ekor lak...kesian yg sekor ni takde kawan

    BalasPadam
  3. aku pun teringin gak la nak cari sekor..buat teman waktu tidok..hehehe

    BalasPadam
  4. buat teman tidur..hehe, tu dah lain tu ! hang tak perlu kijang mas, hantaran mas mungkin kot !..hahaha

    BalasPadam