Selasa, 12 Januari 2010

KOLEKSI LOGAM KUNING 4



Koleksi logam kuning kali ni dah berusia lebih dari seribu tahun dan datang dari kerajaan purba India yang digelar Yuddhamalla Chola antara tahun 973 A.D. hingga 985 A.D. Logam kuning ni di keluarkan pada era Rejendra I. Bagaimana saya boleh dapat koleksi yang ni...panjangggg ceritanya..rasanya tak perlulah saya ceritakan sejarah saya tu yek.

Anggaran ukuran diameter coin ni adalah 10mm, berat purata 0.49 grammes dan diperbuat daripada emas. Bahagian hadapan mempunyai gambar 'harimau' duduk menghadap ke kanan dan '2 ekor ikan' di bawah nyalaan api. Bahagian belakang lak terdapat "lagend" Tamil "Uttama Cholah".

Banyak lagi, koleksi logam kuning yang akan saya buru sama ada dari kerajaan lama tempatan atau pun kerajaan purba luar negara. Tak tau le kenapa saya minat sangat dengan benda yang berkilau ni...minat semulajadi kot..hehe. Apa pun setiap koleksi yang saya ada saya akan kongsi untuk tatapan dan tambahan atau pertukaran ilmu bagi kita semua..ok !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan