Ahad, 3 Januari 2010

KOLEKSI LOGAM KUNING 3



Koleksi saya logam kuning yang ke-3 ni berusia lebih dari 500 tahun. Saya akan cuba up-load gambar-gambar koleksi ni sebaik yang mungkin untuk kita kongsi cerita bersama. Saya tak berapa ingat bila tarikh sebenar saya mula menyimpan koleksi yang satu ni tapi apa yang pasti sudah lebih 5 tahun.

Logam kuning saya ni digunakan pada era kegemilangan kerajaan Melaka oleh pedagang-pedagang Islam Pasai-Samudera. Diedarkan pada zaman Sultan Abdullah Malik Az Zahir (1501-1513). Nilai matawang bagi logam kuning yang ni adalah 1/4 Mas atau Dinar. Bahagian hadapan tertulis perkataan "Abdullah Malik Az Zahir" dan pada bahagian belakang perkataan "Al-Sultan Al-Adil".

Adalah menjadi keutamaan saya untuk memburu koleksi Kesultanan Melayu Lama..dan saya akan teruskan buruan untuk tatapan generasi yang akan datang. Amat sedih rasanya jika anak-anak saya cuma dapat melihat dan membaca khazanah yang pernah digunakan di negara kita cuma di buku-buku sejarah, di muzium atau internet. Sekarang, biar pun cuma baru beberapa keping, mereka dapat pegang dan mendengar cerita penglipur lara dari ayah mereka secara live,
sesuatu yang amat bermakna bagi saya, seolah-olah satu kemenangan..huhu..dan sesungguhnya, mereka amat berbangga menjadi "junior collectors" bersama koleksi mini masing-masing !


4 ulasan:

  1. uish..beli sendiri ke jumpa nih? nice hobby!

    BalasPadam
  2. yg ni beli...tp koleksi yg lain2 tu ada yg org bg, ada yg tukar2...malah ada yg jumpa

    BalasPadam
  3. bila la aku nak jumpa koleksi logam kuning nie..agak2nya cuma dalam mimpi kot..huhuhuhu

    BalasPadam
  4. mula-mula mimpi dulu...lps tu baru le buru satu persatu. Tak dpt yang kuning mcm tu, yg kuning sikit-sikit pun jd le

    BalasPadam