Rabu, 20 Januari 2010

DUIT KERTAS PUN BANYAK YANG PALSU





Kali ni saya nak cerita pasal duit lama Board of Commissioners of Currency Malaya - Five Cents yang palsu. Saya dah tau lama yang siri duit kertas Malaya banyak yang palsu terutamanya pada siri yang tidah mempunyai watermark seperti siri 1 Cent, 5 Cents dan 10 Cents. Pada beginner atau new collectors yang masih tak tau istilah watermark, senang je, watermark tu salah satu ciri security features pada duit kertas macam duit kertas Malaysia sekarang, kalau tengok kat cahaya atau rendam kat dalam air, akan nampak imej "gambar potret agong" kat ruang kosong sebelah kiri. Sebenarnya banyak lagi security features yang lain tapi kat sini saya cuma nak buat image comparison sebab ini antara cara yang paling senang nak buat. Yang palsu tak detail macam yang original.

Pada mulanya saya beli duit ni sebab ingatkan duit ni ori. Seller tu pulak buat macam terperanjat je bila saya kata duit ni palsu dan siap offer refund kat saya. Memang kaki penipu, berapa ramai le yang dah terkena. Kalau duit reproduction senang sikit nak kenal sebab ada tulis kat duit tu "reproduction" tapi saya tetap beli gak sebab nak jadikan bahan rujukan dan untuk saya kongsi bersama bloggers/collectors yang lain.

Saya ada uploadkan 4 keping gambar dan sahabat semua nilaikan aje la sendiri yang mana satu ori dan yang mana satu palsu. Jangan terkena dan selamat meneruskan pemburuan duit-duit lama!

2 ulasan:

  1. alahai...ni yang bikin geram.palsu pun ada juga.thanks sifu fazil

    BalasPadam
  2. nak buat mcm mana blurguyz79...dah bnyk sgt benda-benda palsu skrg ni, tu gunanya sahabat2 bloggers, boleh gak bertukar2 ilmu

    BalasPadam