Isnin, 11 Januari 2010

DUIT ANTIK DARI KERAJAAN MAJAPAHIT



Yang ni pulak antara koleksi kerajaan-kerajaan lama yang dah tak wujud lagi yang saya ada. Saya dapat dulu dengan bertukar-tukar koleksi dengan salah seorang kawan baik saya Mr. Wong. Dia tukar dengan harapan supaya saya dapat study benda ni duit apa..dari negara mana dan tahun berapa ianya dikeluarkan.

Lepas dok buat research, rupanya-rupanya ini duit perak kerajaan Majapahit (bahagian Timur tanah Jawa). Duit awal yang dikeluarkan adalah pada penghujung kurun ke-8 dan awal kurun ke-9 A.D. dan dikeluarkan di Mataram. Duit perak dan emas kerajaan Majapahit ni telah digantikan secara rasmi antara tahun 1293 A.D. - 1522 A.D. dengan kebanjiran duit-duit Chinese Cash (duit-duit lama Cina yang berlubang tengah tu la..)

Ukuran nilai perak bagi duit ni adalah 1 Massa, diameter 14mm dan seberat 2.21 grammes. Bahagian hadapan adalah simbol Devanagari (Ma) dan bahagian belakang berbentuk bunga. Saya ada uploadkan 2 gambar, yang pertama duit yang pada tapak tangan...itu koleksi saya dan gambar yang kedua...yang cukup menarik tu sebagai gambar rujukan...cukup detail. Kedua-duanya sama kualiti cuma, kamera saya tak mampu untuk rakamkan gambar secantik tu.. sedih!

1 ulasan:

  1. Saya berbangsa cina.tapi amat berkumpul Wang kesultanan tanah air kita Dan indonesia

    BalasPadam