Jumaat, 6 November 2009

NEW LABUAN TOBACCO COMPANY LTD (N.L.B.T.C.L.) ESTATE SHOP TOKEN



Wang atau coin persendirian untuk pekerja-pekerja ladang biasanya dikeluarkan oleh syarikat-syarikat perladangan sebagai ganti gaji para pekerja tersebut dan token-token tersebut hanya boleh digunakan di kedai-kedai dalam kawasan ladang sahaja. Terdapat bayak gak siri token ni seperti Borneo Labuk Tobacco, Labuk British Borneo, The Labuk Planting Company, London & Amsterdam Borneo Tobacco, Cadei Pitas Estate, Sandakan Tobacco, Tenom Rubber Company, New Labuan Borneo Tobacco, The New Darvel Bay Tobacco, Ramie Fibre Company, Melalap Estate, Kimanis Rubber, Pitas and Nicolina Estate, The Cowie Harbour Coal Company, Jellani Estate dan Rio Grande Estate (sorry la kalau ada yang tertinggal)

Kalau korang terjumpa mana-mana dari coins ni..simpan je sebab harga tinggi gak.

Coin N.L.B.T.C.L. "one cent" saya ni, mempunyai Chinese characters di bahagian belakang "Tui Huo Yih Hsien" (tukaran satu sen), seberat 63.30 grains atau 4.10 grammes, diameter 24mm (berlubang di bahagian tengah) dan komposisi adalah dari "brass"

6 ulasan:

  1. fazil,bertuahlah dapat coin rare.kat dealer sana ada jual lagi ker coin2 camni?

    BalasPadam
  2. coin yang sama ada jual beberapa bulan lepas tp dealer kat sini semakin pandai...depa dah mula ada katalog rujukan...sampai ada yang guna Krause..selain dari stevan tan punya standard katalog yang biasa kita guna tu...so harga pun makin mahal laaaa

    BalasPadam
  3. klu aku dapat sekeping antara coin2 estate borneo pun dah cukup.masa kat sabah dulu,kawan ada bagi nampak coin2 estate peninggalan datuknya.kawan pun dah lost concact,ingatkan nak beli salah satu darinya.

    BalasPadam
  4. cari balik la, kalau dpt bnyk nanti boleh jual kat aku sikit..hehehe. Sayang kalau terus hilang mcm tu je khazanah negara kita

    BalasPadam
  5. dah cari n call banyak kali tapi org tu ckp aku wrong number,hairan betul.

    BalasPadam