Rabu, 25 November 2009

DRY RUBBER EXPORT COUPONS FOR MALAYA




Rupa-rupanya, semenjak dari tahun 1922 hinggalah ke tahun 1942, Malaya di bawah pemerintahan British telah mengeluarkan secara sistematik "Rubber Export Coupons" untuk mengawal segala urusan export getah. Kalaulah tak ada buku rujukan saya tak tau pun semua ni, ingatkan duit jer yang bernilai untuk setiap urusan.

Coupons yang saya ada ni mungkin tak berapa mahal di pasaran, tapi apa yang saya nak cerita ialah betapa secara tak sengaja saya dapat memiliki semua ni dengan harga yang sampai sekarang agak sukar untuk saya percaya.

Coupon yang pertama saya miliki adalah "Sarawak Twenty-Five Katis" (31st. December 1941), lebih kurang 7 tahun lepas. Masa tu saya tak tau apa benda ni dan saya beli lebih kurang RM65..agak mahal tu! Tapi bila saya dah mula study semua ni dan ada pulak katalog yang cerita, maka saya pun mulakan pemburuan mengikut cara saya...memiliki sesuatu yang bernilai dengan harga semurah yang mungkin. Nak jadi cerita, 2 minggu lepas, misi saya telah pun tercapai. Saya berjaya mendapatkan tambahan 2 lagi coupons, "Johore One Picul" (31st. December 1941) dan "Johore Ten Katis" (31st. December 1941) dengan harga hanya RM5.50 setiap keping. Saya cukup berpuas hati dengan misi saya kali ni ! Bahagian belakang Johore Coupons adalah kosong tanpa sebarang cetakkan dan kesemua coupons ini direka dan dicetak oleh "The Survey Department F.M.S."


1 ulasan: