Isnin, 30 November 2009

CUTI DARI DUNIA BLOG SELAMA 5 HARI


Mulai dari esok saya akan bercuti dari dunia blog dan internet selama 5 hari, mesti bosan giler, udah le terpaksa berjauhan dengan anak-anak dan isteri ! Sebenarnya saya akan berkursus selama 5 hari, kursus dan lawatan berkenaan dengan "industri asas tani" dan "industri kecil dan sederhana"....tajaan penuh pihak terbabit.

Pada sesiapa yang pernah baca profile saya, saya bekerja sendiri, mempunyai kilang kecik bagi memproses mee kuning dan kilang kecik yang berharga hampir 100 ribu ni adalah di bawah bimbingan Jabatan Kerajaan yang berkaitan dan apa yang menariknya, dari hampir 100 ribu ni, saya cuma keluarkan duit sendiri dalam 8 ribu aje, yang lainnya merupakan skim bantuan luar bandar bagi projek asas tani...dan apa yang agak menarik lagi, baru je petang tadi pegawai jabatan tu datang melawat dan meng'offer' bantuan seterusnya...dia siap tanya "apa lagi peralatan dan projek lain yang encik perlukan?"

Akhirnya, ada juga pihak yang nampak potensi dari apa yang telah kami usahakan..ye lah, kami tidak pernah menyelewengkan biarpun satu sen dari bantuan yang telah dihulurkan, tidak seperti pengakuan sorang kawan saya ni, dia dengan bangganya beritahu saya 4 hari lepas yang dia berjaya menipu skim bantuan ni berjumlah lebih dari 100 ribu dengan menggunakan projek orang lain yang telah berjalan sebagai bahan rujukan untuk menipu wakil dari pihak yang terbabit. Kaya dia sekejap dengan hasil haram yang amat dibanggakannya !

Projek saya yang seterusnya adalah ternakan kambing biri-biri kampung. Gambar yang saya upload ni adalah gambar sebahagian dari 53 ekor kambing-kambing saya tu dan gambar kambing baka saya yang rajin tak balik rumah sebab nak hulurkan baka dia ke kandang-kandang kambing orang lain...ciss, kurang asam betul ! ..buat malu tuan dia jer ! Saya akan upgrade kandang kecik yang ada ni ke yang lebih sistematik dan "hygiene" dan saya akan lebih rapat lak dengan jabatan haiwan untuk lebih mahir. Pasal loan?..setakat ni saya tak risau langsung sebab saya tak perlu bersusah payah untuk memohon...pihak bank yang pulak telah bersusah payah memujuk saya untuk berhutang dengan mereka..dah dua bank sibuk kejar saya...hehehe, tak sia-sia rupanya saya berhenti kerja dan berniat nak berjaya dan berjasa di kampung ni ! Pada sesiapa yang berminat nak tau lagi lanjut pasal projek saya atau skim bantuan yang ada disediakan, rajin-rajin le email saya...saya akan cuba bantu semampu yang boleh !

6 ulasan:

  1. Sdr Fazil,

    Selamat Berkursus. Berniaga dan bertani adalah antara kerja yang mulia.Saya juga berniaga dan bertani.

    Remember, a thousand mile journey starts with the first little sincere step.
    I am sure you'll achieve success in your business ventures...

    BalasPadam
  2. Thanks for your sincere encouragement. All of these are just my beginning and I still got a long distance from my success.

    Thanks Limau tambun !

    BalasPadam
  3. Timo kasih...sy akan teruskan sbb ini saja antara mata pencarian utama sy skrg..sendiri bos, sendiri jd kuli...tapiiii...BEST !

    BalasPadam
  4. thanks blurguyz79...lps ni bnyk lak lg nak kena p kursus...nak kena terus cekal.. susah gak nak berjaya rupanya yek!

    BalasPadam